Psát recenzi na 4 knihy najednou a přitom nespoilovat není sranda. Zvláště, pokud jde o dokonale navazující díly, jako v tomto případě. Dlouho jsem si lámal hlavu s tím, jak to celé pojmout, protože jsa pln dojmů, mám k tématu mnoho věcí, které bych rád sdělil. Nakonec vyhrála sice složitá, přesto však z hlediska spoilerů „nejčistější“ varianta.  Rozdělím článek na dva. Na recenzi jednotlivých dílů a na stručné shrnutí děje pro ty z vás, kteří ságu nečetli, číst nebudou, ale zároveň nechtějí být ochuzeni o hluboká témata a psychologii dívčí hrdinky nové éry.  I recenze však ze zjevných důvodů obsahuje spoilery.

Stmívání

stmivaniO prvním díle jsem tu mluvil již zhruba před rokem – drobnosti o ději si přečtěte tam. Můj názor na tento díl se od té doby nezměnil. První díl je dějově i technicky jednoduchý až primitivní a upřímně se obávám, že poslat Stephanie něco takového do libovolné české literární soutěže, žádné skvělé umístění ji nečeká. První díl Harryho Pottera je proti tomuto literárním skvostem. Postavy jsou vykresleny jen v nejnutnějších rysech, chybí jim skutečné osobnosti a jednotlivé vlastnosti jsou na ně házeny jako kabáty či klobouky na věšák v hospodě. Stavba děje v podstatě tak nějak… chybí, protože žití ze dne na den skýtá dostatek příležitostí pro přeslazený balast. Když tyto informace porovnáte s populárním tvrzením „v podstatě předtím nikdy nic nenapsala, a přesto se její prvotina stala absolutním bestsellerem“, musíte smeknout před mocí současného marketingu a zejména – před mocí internetu. Nebýt něj, úspěch této knihy nepřesáhne regionální charakter, natož aby tu vznikl teenagerský fenomén. Tím nechci říct, že by se to nedalo číst, nebo že by se to četlo špatně, ale prostě jde o průměr na poli moderní romantické pohádky (zlatá Pretty woman).

Nový měsíc

Zmítán mezi svou láskou k „jediné a prav陓 a pocitem, že jí vlastně ohrožuje, rozhodne se Edward s celou rodinou vzít do zaječích. A zanechává tak Bellu v hlubokých depresích. Poté, co nejhorší stavy odezní se Bella začíná blíže kamarádit s Jacobem, indiánem o pár let mladším než je ona, a spolu s ním znovu objevuje krásy života. Samozřejmě, vyskytnou se drobné komplikace…

novy-mesicPo poměrně čitelném prvním dílu je Nový měsíc ekvivalentem rány pěstí do žaludku. Autorka už se sice cítí jistější v kramflecích, takže se pokouší o hlubší vykreslení vedlejších postav, ale je to bohužel to jediné, co je na druhém díle pozitivní. Co do stavby děje se v podstatě jedná o kopii prvního dílu  (většinu knihy se neděje nic, ale hodně se kolem toho nadělá + gradace v poslední třetině knihy), ale tam, kde šlo jedničku bez potíží číst, tady se dostavuje mentální křeč. Desítky stránek se brodit pokusy o exkurzi do duše depresemi a láskou zmítané hrdinky vysloveně odrazují od chuti pokračovat ve čtení. Často jsou tak zmatené, že má člověk pochybnosti o tom, co se vlastně autorka snaží u diváků vzbudit, případně jestli si o nějaké depresi nepřečetla pouze někde na blogísku (upozorňuji, že v prvním díle je Bella vykreslená jako dívka, která je mentálně slušně napřed a ne pozadu).  Závěr knihy je sice subjektivně vzato lépe napsaný než ve Stmívání (i když nelogičtěji),  ale celkový dojem už změnit nezvládá. Celkově tedy nejde o úplný odpad, jen o naprosto nezvládnutou práci vydavatelství. Kdyby Stephie párkrát praštili šutrákem a celé části knihy vrátili k přepracování, dopadlo by to mnohem lépe.

Zatmění

Karty jsou rozdané, že se z Belly musí stát upírka je jasně deklarované, otázkou je, jak to tedy nakonec bude s její svatbou. Navíc se v nedalekém Seattlu začínají množit napadení upíry. Cullenovi čují nějakou zradu, vypadá to, že se schyluje k upíří bitvě desetiletí, při které vlkodlaci nezůstanou stranou a zdráhavě pomáhají Edwardovi v ochraně nevinných. A aby toho nebylo málo, zamilovaný Jacob se nehodlá vzdát bez boje.

zatmeni_thumbJak to jen říct.  S lítostí musím konstatovat, že se o moc lépe než druhý díl nečte. Přesto je ale svým způsobem lepší. Autorka si začíná uvědomovat, že je potřeba do příběhu cpát nosné body, takže čtenář nemá pocit, že se do půlky knihy prokousává prologem, a od počátku nachází pasáže, které děj někam posouvají. Balastu je ale stále mnoho. Zejména toho přeslazeného. Na tom by nebylo nic špatného, protože koneckonců jde o romantickou pohádku. Problémem je, že tento balast se často dostává do konfliktu s dějem, logikou nebo jen prostou uvěřitelností. Vzniká tak nekonzistentní směsice kořeněná absurdními dialogy, za které musí být mužská část čtenářů autorce opravdu „vděčná“. Přesto jde o lépe zvládnutou knihu než druhý díl, téměř se dotahuje na první.

Rozbřesk

Velkolepé finále. Bella se konečně vdává, užívá si líbánky i kouzla sexu, ale nad ní i celou její novou rodinou se začínají stahovat mračna. Volturiovi se chystají do Forks a vzhledem k armádě, kterou s sebou přivádějí, nejspíš nepůjde o pohodovou sousedskou návštěvu. Na podporu Cullenových se sjíždí „hodní“ upíři z celého světa. Jacob a zbytek vlkodlačí smečky samozřejmě nebudou stát stranou, takže se schyluje k největšímu konfliktu za posledních pár století.

rozbreskRozhodně nejlépe řemeslně zvládnutá kniha celé série. Dá se bez problémů číst, věty dávají smysl, od počátku se něco děje. Prostě je vidět, že se Meyerová opravdu zvládla vypsat, nebo nad ní stála pevnější ruka. Co na tom, že děj je místy tak příšerně absurdní, že čtenář jen nevěřícně lapá po dechu ve snaze vyloudit z hrdla „to myslí vážně?“. Romantické pohádky si mohou dovolit ledacos, jejich autorky také. Jen je trochu škoda, že konec je zvládnutý zhruba stejně jako předchozí díly. Člověk z toho má podobný pocit jako když soulož skončí chvíli před dosažením orgasmu. Přesto si troufám tvrdit, že poslední díl je tím nejzábavnějším na celé sáze. Přesto, ač je to s podivem, stanul Rozbřesk mezi mně známými fanynkami na pomyslné stupnici kvalit většinou až na poslední příčce. Není mi moc jasné z jakého důvodu. Že by to autorka s absurditou přehnala až tak moc? Nebo fandily Jacobovi? Vždyť bylo od prvního dílu jasné, že je odsouzený do pozice „kamarád“ na věky a prostě si nezasune. Nebo se nelíbil konec? Budu se jich na to muset poptat.

Co říci závěrem. Udělat sumu hodnocení všech dílů, dostaneme se někam na +- 45%. Pro cílovou skupinu jsou jistě atraktivní, internet ze série udělal neuvěřitelnou modlu, ale v podstatě nepřináší vůbec nic, co by se v harlekýnkách nedalo najít už před třiceti lety. Pokud patříte mezi dívky a nechce se vám investovat nějakých 1500kč za všechny díly, doporučuji zkusit něco z pera Lenky Lanczové (promiň San, od tebe se mi ještě do rukou nic nedostalo ), případně pro odrostlejší, které rády upíry, ale neholdují předmanželské sexuální abstinenci, Tinu Salo od Petry Neomillnerové. Pokud patříte mezi mužskou část populace, doporučuji Tinu rovnou. Twilight saga rozhodně není pro vás.

PS: rozhodně ale doporučuji spíš si Stmívání přečíst než se podívat na film. V knize není Edward ani zpola tak odporný a slizký.