Vlčice Calla má teoreticky vše, po čem by mohla mladá dívka toužit. Dobré rodinné zázemí, železné zdraví, spolehlivou partu, ve které nikdo nefetuje ani není neustále v lihu a ještě jistotu společenského postavení. A kdyby vám i to přišlo málo, má i jistotu sňatku s namakaným alfa samcem. Zářivá budoucnost, kterou tak nějak trpně snáší, protože to tak koneckonců chodí a tradicím a zákonům smečky se neříká ne. Alespoň do chvíle, než při běžné hlídce spolu se svou kamarádkou nenarazí na zbloudilého turistu Shaye, likvidovaného Grizzlym. Normálně by ho sice nechala umřít, protože co je měňavcům po lidech, ale… pudy zapracují a ona neodolá touze nebožáka zachránit. A určitě to nedělá jen proto, že jde o téměř dospělého chlapce s krásně vypracovaným tělem;) Protože záchranou porušila hned několik ze zákonů smečky, doufá, že se nic neprovalí a přes akutní touhu, kterou pocítila, jakmile se Shaye dotkla, se život vrátí do starých kolejí. Jenže to by nesměla být hlavní hrdinkou romantické fikce. Takže než se naděje, objevuje se vysportovaný turista na scéně znovu, a to coby její nový spolužák. že je průser na spadnutí snad dojde každému. Testosteronem napumpovaný alfa a budoucí choť Cally si totiž rozhodně nenechá kérovat do roštěnky. Jenže Shay to taky nehodlá jen tak vzdát, Cal ho přitahuje přímo živočišně. Navíc se pozvolna začíná ukazovat, že ne všechno ve světě vlků (Ochránců) a jejich Strážců je tak idylické a pravdivé, jak jak se snaží učitelé pubescentním vlčkům namluvit.

Pokud čekáte klasický tuctový milostný trojúhelník mezi třemi touhou zmítanými mladými lidmi, máte pravdu. Ale jen částečnou. Uvnitř knihy na vás totiž čeká svět, který můžete podle anotace na přebalu leda odhadovat. Místo posledních dobou populárních vlkodlačích mýtů Cremerová přichází s vlastní koncepcí spojení člověka s vlkem, a vůbec s vizí světa dost odlišnou od toho, jak byste ho možná po prvních stránkách odhadli. Jednotlivé smečky vlků nejsou tak úplně svobodné, podléhají bytostem, které označují jako Stážci. Tato dlouhověká kasta čarodějů vlky šlechtí jako svoji ochranu před Hledači, o kterých Calla ví zhruba jen to, že jsou zlí a je třeba je vyhladit, jinak zničí svět. Calla se tedy nebude vdávat za alfu juniora patřícího ke konkurenční smečce proto, že by po něm odmalička toužila, ale proto, že je si Strážci přejí vytvořit novou smečku, sestavenou z vlčat dvou smeček. No a Ren s Callou po boku ji mají vést. Jak do jejího světa zapadá Shay si hlavní hrdinka není vůbec jistá. Ví jen to, že jemu jdou Hledači po krku víc než komukoliv jinému. A také to, že rozhodně nebude obyčejným smrtelníkem, jak si myslí.

Nápad na zápletku jistě zajímavý, jenže… na Cremerové je od první stránky vidět, že jde o její prvotinu. Samozřejmě, řeknete si, to přece není její vina, nějak psát začít musí. A budete mít naprostou pravdu. Na vině je tu jednoznačně redakce, která s autorkou dostatečně nepracovala. Není to sice tak zlé, jako Fragmentem vydaná série „V podzemí“, která je díky ignoraci redaktora/nakladatele přes skvělý nápad první díly téměř nečitelná, ale stejně to zamrzí. Kvůli tomu jsem měl slušné problémy prokousat se prvními cca padesáti stránkami. Z každé z nich se na mne sypaly tak provařené a otřepané fráze a bizarní spojení, že jsem občas jen tiše úpěl nebo „koulel očima bolestí“ jako to dělá Grizzly hned na první straně. Znovu se ukazuje, že rozdíl mezi začínající a vypsanou autorkou je i u paranormálních romancí ohromný. Cremerová ví, co chce vyprávět, ale zpočátku je její vyprávěcí styl cítit křečí a potřebou za každou cenu zaujmout. Obléct děti Strážců do Gucchi a Prady? Sakra já jsem chlap, co se v módě nevyzná a praštilo mne to do očí. Chápu, že zmínka o módních hadrech je v tomto typu literatury nutná, ale proč jmenovat konkrétní značky, když o nich jako autor vím úplné prd? Nebo snad mládež na americkém středozápadě vyznává styl stará-mladá? Autorce bych doporučil otevřít cokoliv od Meg Cabotové (Princezniny deníky, Mediátor atd.), protože když už se učit, tak nejlíp od mistra.

Abych jen nedštil síru. Opravdu jsem se bál, že četbu zabalím a omluvím se, že recenzi napsat nezvládnu, ale nakonec jsem byl rád, že jsem to neudělal. Jak postupně strnulost ustupuje a člověk si na občasné excesy zvyká, začíná se kniha číst lépe a lépe. Stránky utíkají jedna za druhou a z tria plochého kráva-hustoborec-sympaťák se stávají postavy, které by klidně mohly v našem světě existovat, a na kterých asi bude cílové skupině záležet. I když směřování příběhu jen těžko překvapí, stejně je člověk zvědavý, jak se zachovají. Krom netradičního světa mají na konečné čtivosti lví (nebo spíš vlčí) podíl členové obou smeček. Je ohromná škoda, že jim autorka nevěnuje víc pozornosti, protože jejich drobné příběhy a bolístky mne zajímají víc, než hlavní linie knihy. Callin mladší bratr, propagující filozofii „jdi za svým srdcem“ je pravděpodobně vysněným bráškou každé případné čtenářky. Dvojice homosexuálních vlků, kterou ohrožuje neméně teplá touha jednoho ze Strážců, by pro změnu mohla být skvělou ukázkou toho, že i v pararomancích se dá tento horký proud na pozadí úspěšně rozvíjet. A konečně – koho by nezaujal osud Sabine, která se snaží chránit počestnost křehké kamarádky i za cenu obětování vlastního těla.

Tak jak jsem byl při čtení Nádherných bytostí drobet zklamaný, že jak se blíží konec knihy, její zajímavost opadá, tady je to v podstatě přesně naopak. Ze začátku mne nijak zvlášť nechytila, ale postupem času se zlepšuje a zlepšuje až najednou přijde konec a… vy jste zvědaví jak to bude pokračovat a doufáte, že v dalším dílu dostanou vedlejší postavy víc prostoru i hloubky. Cremerová se učí rychle, takže snad ano. Nejsem si úplně jistý, jestli temperament dívky s pudy vlčice nadchne všechny romantiky chtivé dívky, ale jsem si dost jistý, že pokud je budou bavit první kapitoly, zbytek zhltnou přímo s vlčí žravostí. Kniha vychází zítra, naskladněná by měla být údajně snad už v pátek. Mimochodem, pokud by vám má recenze přišla příliš kritická, můžete mrknout semhle.

coverNázev: Smečka [Nightshade]
Autorky: Andrea Cremer
Rok vydání: 2011 (ČR)