Pokud vám to ještě nedošlo z nadpisu, knihy o kterých mluvím jsou „Sladká jako krev“ od Petry Neomillnerové a „Stmívání“ od Stephenie Meyerové, respektive série „Tina Salo“ a „Twilight saga“. První jmenovanou mi na podzim půjčila kamarádka v dobré víře, že si rozšířím obzory a pobavím se – nemýlila se, i když to, čím mne kniha bude bavit, zjevně neodhadla. Druhou jmenovanou jsem před pár lety koupil sestře a nemaje co číst, neodolal jsem. Až následně jsem zjistil, že je kolem knihy takový poprask nebo lépe – že to někdo natočil a teď je to hrozně „IN“ záležitost (ano, jsem ignorant, že něco dávají v kině se v poslední době dozvídám tak od mortíka nebo ostatních BO – a ti zjevně nejsou cílovou skupinou).

V žádném případě vám nebudu tvrdit, že popisované série jsou špatné, máte se jim obloukem vyhnout nebo tak něco (i když po shlédnutí plakátů na film Stmívání rozhodně doporučuji vyhnout se jemu, hlavní hrdina si je podobný asi stejně jako já a Martin Bursík, radši si přečtěte knihu). Obě mají ledasco do sebe a dá se k nim přistupovat z několika směrů (například s masochistickým potěšením a cynismem v oku).  Navíc každý máme jinou cílovku, že.

Sladká jako krev

Vypráví o hustoupírce, která na rozdíl od ostatních upírů neumřela, takže má proti nim hustomegaschopnosti (Slunce jí nevadí, stříbro jí nevadí, může sát co chce z koho chce atd.). V poslední době její milovanou Prahu obestírají jisté chmury (roste počet nových upírů, kteří o upírství vědí prd) a tak to musí hrdinka začít urychleně řešit, než bude nutno pozvat spřátelená vojska z Německa. Během toho řešení se k ní přidá monitorovací služba (popravčí) německých upírů, kterou hrdinka zvládá silou sobě vlastní – postupně si z dotyčného dělá svoji sexuální hračku. A nejen z něho. Děj běží lineárně kupředu bez jediného zaškobrtnutí, až se nakonec dočkáme kýženého finále nefinále, které mnohé zaskočí tím, jak rychle vlastně proběhne. Prostě šup šup a je vymalováno, takže je jasné, že jisté dozvuky můžeme čekat i v dalším díle. Vzhledem k tloušťce knihy se dají všechny tři přečíst za poměrně krátkou chvíli, takže to až tak nevadí, ale stejně – pořádné finále by knize slušelo.

Stmívání

Vypráví o „obyčejné středoškolačce™“, která potkává lásku svých snů. Shodou okolností je tato láska fyzicky naprosto dokonalá a je upír. Aby bylo lze někoho takového vůbec zaujmout, je středoškolačka vybavena několika atributy: neguje upíří schopnosti, lítá z průšvihu do průšvihu a chutná jako kuře (respektive ne kuře, ale její krev působí na upíry asi stejně jako pach samice na býka v říji nebo vodka s redbullem na mého spolubydlu). Ale místo toho, aby začala hlavnímu hrdinovi sloužit jako chodící přesnídávka, jak to jistě mnozí z vás znají z anime, záhy zjišťujeme, že hlavní hrdina je upír abstinent. Z popudů čistě masochistických pak navíc začne s hlavní hrdinkou randit (podle logiky „nemysli na červený balonek“) a ji tak čeká nelehký úkol – vyléčit ho z jeho abstinence. Zatímco první série si na nic nehraje, ve Stmívání slouží pití krve jako alegorie k sexu a hrdinka prostě tuto část vztahu po svém příteli vyžaduje (ano, bohužel nekecám, je to tak – i když nechápu důvod této alegorie, hlavní hrdinka touží po sexu zcela otevřeně i bez alegorií). Nosný příběh se ve své podstatě téměř nevyskytuje, většina knihy se točí kolem bezduchého skotačení abstinujícího páru. Nakonec se stejně jako v předchozím případě dočkáme něčeho jako finále, které je ovšem za chvilku za námi. A stejně jako v předchozím případě je i tady nad slunce jasné, že dozvuky můžeme čekat v dalším díle. Pokud patříte mezi heterosexuální muže nad dvacetjedna let, mohu vám vzhledem k počtu stránek knihu doporučit pouze v případě, že jste také masochisticky založení (například se vám líbí Vampire Knight Guilty či Gundam 00).

Stmívání Sladká jako krev
Kopie plytké harlekýnky pro pubertální dívky, jen idolem není bohatý princ, ale bohatý upír. Originalita spočívá primárně v tom, že je to muž, kdo je v páru sexuálně zdrženlivý. Kopie Anita Blake series, jen dějově zjednodušená. Originalita spočívá primárně v tom, že to žena si zde podrobuje muže bez ohledu na postavení. Trochu „Gor“ série naruby.
Bella Swanová Tina Salo
Vzhledově průměrná bledulka, která má schopnosti, kvůli kterým se jí upíři obávají. Je plně ovládána svojí upíří láskou a téměř neustále myslí na to, aby ji někdo kousl nebo na sex se svým pánem. Pokud neprovozuje žádnou z výše uvedených aktivit, létá z průšvihu do průšvihu. Vzhledově nadprůměrná bledulka, která má schopnosti, kvůli kterým se jí ostatní upíři obávají. Plně ovládá svoji upíří lásku a téměř neustále někoho kousá nebo provozuje sex se svými otroky. Pokud neprovozuje žádnou z výše uvedených aktivit, létá z průšvihu do průšvihu.
Edward Cullen Kay Schaefer
Hustodrsný upír, mající naprostý respekt ze svého otce a nadevše oddaně milující hlavní hrdinku. Mezi jeho schopnosti patří čtení myšlenek a sexuální abstinence. Bez ohledu na vlastní život se vrhá proti nebezpečí, které ohrožuje jeho milovanou. Hustodrsný upír mající naprostý respekt ze své matky a nadevše oddaně milující hlavní hrdinku. Mezi jeho schopnosti patří popravování a posedlost sexem. Bez ohledu na vlastní život se vrhá proti nebezpečí, které ohrožuje hlavní hrdinku.
Mike Newton Darek
Vedlejší postava zamilovaná do hlavní hrdinky. Touží po tom, dostat ji do postele, nebo alespoň aby ho vysála. Nedostává se mu ani jednoho a tak musí vzít za vděk náhradnicí. Vedlejší postava zamilovaná do hlavní hrdinky. Touží po tom, dostat ji do postele, nebo alespoň aby ho vysála. Obojího se mu dostává vrchovatou měrou a tak musí za odměnu zaučovat náhradnici.
WTF 1
Hlavní hrdina odmítá hlavní hrdince dát, omlouvaje to tím, že ji nechce připravit o duši. Protože hrdinka nedává pokoj, postupně svoluje, ale prý až po svatbě. V inventáři hlavní hrdinky se krom běžných vyslýchacích nástrojů objevují i velmi inovativní kousky typu stříbrný anální kolík pro lepší stimulaci upírů.
WTF2
Když hlavní hrdince dá jiný upír, hlavní hrdina z ní během okamžiku vše, co do ní dotyčný vstříkl, vysaje, aby chudák holka nepřišla o duši. Následuje kárání na téma nezodpovědnost.
Aby naučil hlavní hrdinku poslušnosti, její otec jí opakovaně znásilní milence. Hlavní hrdinku to ničemu nenaučí, ale hlavní hrdina je najednou poslušnější než kdy dřív.
WTF3
Když se hlavní hrdina k ničemu nemá, zkouší hlavní hrdinka uprosit jeho příbuzné, aby jí dali alespoň oni. U jeho otce a sestry se jí to daří.

Jak můžete vidět, obě knihy jsou si skutečně ve spoustě věcí podobné a přes to, jak se tváří, se primárně soustředí na jedno. Jednotlivé popisky se netýkají jen prvních knih v rámci sérií, některé kousky jsou z druhých dílů. Všechny ale nabízejí taškařice až po strop. V současné době mne čekají třetí díly, ale obávám se, že můj mozek si chce dát od podobných knih chvíli voraz, takže začínám číst Židovský policejní klub.

Edit: Dostal jsem se i k třetím dílům obou ság a musím říct, že Stmívání zůstává zahanbeno. Zatímco Past na Medvěda se dá bez problémů jako oddechová literatura číst (zabralo mi to jen nějakých cca 5 hodin), u Zatmění zvládnu denně jen několik stran. To se mi nestává ani u románků pro dospívající dívky.