A když myslím mnoho, nedělám si srandu. Bastard je stejně jako Odstíny původně fanfikcí vycházející ze Stmívání. Ano, z toho Stmívání, ve kterém se frigidní upíří panic Edward děsí prvního zásunu víc než ministerstvo financí snižování daní. Vzhledem k této skutečnosti si také autorky obou knih trochu pohrály s charakterem hlavního hrdiny. Není se čemu divit, zkuste si představit pornografickou knihu s Edwardem z prvních knih – já to nezvládnu (ok, možná kdyby ho nějaká nadopovala viagrou a ojela jak nohu od židle). Místo jeho stodevítileté nezkušenosti tak nastupují sebevědomí nadsamci, kteří jsou součástí úžasného světa byznysu a mají to rádi pěkně drsné. Tady ale podobnost mezi charaktery naštěstí končí. Proč naštěstí? Protože další Anastázii bych nejspíš nepřežil, a i tak mě bude její „břitký intelekt a sebekritický humor“ strašit ještě dlouho.

Chloe není žádná uslintaná kravka z filozofického oboru, která „muže nepoznala“ a je schopná maximálně tak někomu vařit kafe a vyřizovat maily, ale vystudovaná ekonomka se slibnou kariérou před sebou a téměř dokončeným MBA. Navíc je dokonale soběstačná a může si dovolit oblékat se adekvátně svému postavení a ne jako reklama na výdej šatstva Armády spásy. Bastard Bennett je sice pořád dost bohatý (i když už ne tak nereálně jako pan Šedivák), ale zároveň je jen kolečkem v soukolí rodinného byznysu. Nahraditelným. Samozřejmě je to nesnesitelný pedant, který sám jede za hranice možností a totéž vyžaduje po ostatních, ale tak… kdo z nás není. Spolu tvoří pár, který se od počátku knihy nesnáší, zejména proto, že jsou oba v podstatě stejní. Jasně, oba jsou originální asi jako elfové a trpaslíci v tuctové fantasy a děj je hluboký jako voda ve vypuštěné vaně, ale who cares? Nikdo po podobné knížce nesáhne v očekávání jiné hloubky než penetrační. Ano, i tady by se dalo popsat několik stránek pitomostí a zbytečností, jako jsem to udělal u Odstínů, ale přijde mi to zbytečné. Knížka má totiž takový spád, že vám toho spousta na první přečtení prostě ujde. Budete mít totiž hlavu plnou živočisného sexu.

A o sex tu jde především. A to v jeho nejpřirozenější a nejdravější formě. Dva zkušení nadržení dospělí, kteří se znají už nějaký ten pátek, spolu prostě a jasně bez příkras šukají, protože náhodou zjistili, že jim to spolu docela jde, i když se jinak rádi nemají. End of story. Žádné náhodné seznámení nezkušené kravky s Panem Dokonalým, žádná naivní školačka, která se nejblíž k masturbaci přiblížila při zavádění tamponu a na druhé straně žádný deviant s „originálními choutkami“. Prostě spojení dvou lidí, kterým dochází, že našli člověka, se kterým si nemusí hrát na hodinovou předehru, romantické milování ve tmě a ani si nemusí patlat tělo šlehačkou nebo podobnými pubertálními nesmysly. Zapomeňte na přehypované knížky, ve kterých narazíte jenom sem tam na lépe či hůře popsaný milostný akt a mezitím desítky stran zbytečného balastu. Tady se opravdu šuká na skoro polovině stránek. Ne, že by zbytek balast nebyl, ale vzhledem k tomu, že ho lze chápat jen jako svéráznou formu předehry a ještě děj dává normálně lidsky smysl (prostě normální korporátní život), nerve si něj člověk vlasy tak, jak by mohl, kdyby ho bylo třeba trojnásobně víc. Paradoxně, když si člověk přečte komentáře a články, spoustě recenzentek tato intenzita až vadí. Některým přijde sex bez příkras originální, ale na konci knihy už je nudí, protože je to „další šukačka“ v jinak obyčejném kancelářském dění. Přiznám se, že to moc nechápu. Stereotyp to sice je, ale v porovnání s konkurencí si dám raději přirozený a živelný pich než fáborky ověšenou nereálnou hrůzu v podání nezkušené (a přesto profesionálně šukající) kozy a libovolného pána „tady vládnu já“.

Pokud bych měl vyřknout finální ortel, tak zapomeňte na to, co vám prodávají jako „porno pro matky“. TOHLE je porno. Pornografická literatura bez zbytečných nánosů. Odstíny jsou jen čajíček pro holčičky, kterým chybí fantazie i pohlavní život. Samozřejmě i kvůli tomu, že jde o porno, trpí Bastard spoustou otřepaných klišé a určitou jednoduchostí dialogů. Naštěstí ne to té míry, aby mi to vyloženě vadilo. Některé recenzentky si stěžují, že jim použité vulgarismy a vzájemné urážky přijdou tak na úrovni základní školy, ale tak černě bych to neviděl. Mám určitě rozsáhlejší slovní zásobu než naprostá většina české populace, ale pokud jsem nadržený jako jelen v říji, zároveň přiměřeně vytočený a aby to nebylo málo, v kládě mi hučí jak v úlu před rojením, ani já nebudu nikoho urážet pomocí květnatých frází a opulentních limeriků. A pochybuji, že ony sečtělé a vtipem sršící psavkyně na tom budou lépe. O prvním dílu Odstínů jsem tvrdil, že bych mu s čistým svědomím dal i 35%. V tomto případě bych sáhl i po 48%. A nejsem sám, i na Goodreads má Bastard v průměru o cca 10% vyšší hodnocení.

Pokud vás zajímal jen můj názor na knížku, můžete přestat číst. Pro zbytek – sice jsem v začátku psal, že mi přijdou rýpnutí zbytečná, ale stejně si jich pár neodpustím:

Kazišuk – přesně takhle bych místy nazval překladatelku, protože jinak to snad ani není možný. „Doprdele,“ zachrčel tiše. „Vy jste vlhká.“ TOHLE zvěrstvo v průběhu první milostné scény spáchá jen totální moodkiller. Naprosto mi to zrušilo koncentraci a i několik pokusných objektů, kterým jsem pasáž ukázal, dopadlo obdobně.

Kalhotky – ok, každý chlap musí mít nějakého koníčka, ale… trhat ženské při každé příležitosti kalhotky? A to ještě saténové a tak, že je lapnu za látku na ohanbí a škubnu? Srsly? Why? And how? Děti, tohle doma nezkoušejte. Ne, že bych nikdy na nikom prádlo netrhal, ale popisované scény jsou většinou podobně reálné jako Anin perfektní deepthroat. A občas jsou z toho docela roztomilé spáleniny na stehnech.

Anatomie – just say no! Pro dobro čtenářek i čtenářů, během četby podobných knih myslete rozkrokem. Jinak se vám může stát, že začnete hrdinům počítat končetiny a v tu ránu se nestačíte divit, čím vším je příroda obdařila. „Než jsem stihla pronést jediné slovo, sevřel mi kotníky, popadl svého ptáka, přistoupil o krok blíž a vrazil ho hluboko do mě.“ Suuure.

Mužské myšlení – to, že je knížka psaná duální ich-formou je sice osvěžení, ale prosím, ukažte mi chapa, který má stejné myšlenkové pochody. Chci se mu vysmát do obličeje.

coverNázev: Božský bastard [Beautiful Bastard]
Autorky: Christina Lauren